Cez víkend pohov od týždňového stresu

0

Ako faktor aktivujúci telesné funkcie, motivujúci ku konaniam a dobrým výkonom je zdravý. No medzi povzbudzujúcim a negatívnym stresom je veľmi tenká hranica, ktorú v dnešnej uponáhľanej a hektickej dobe prekračuje každý z nás. Otázkou je ako často a na ako dlho dokážeme zotrvať v negatívnej hladine, ktorá neprospieva nášmu zdraviu.

Foto by: http://www.sxc.hu/photo/1419880

Foto by: http://www.sxc.hu/photo/1419880

Vzorec telesných zmien pochádza z pradávnych čias, keď človek potreboval v životunebezpečných situáciách reagovať útekom. Stav pohotovosti spúšťajú fyzické aj psychické situácie, ktoré v organizme spôsobia vždy rovnaký sled udalostí. Zrýchlený dych sa rovná väčší príjem kyslíka, z čoho vyplýva zvýšené uvoľňovanie glukózy, jedného z najdôležitejších zdrojov energie. Intenzívne sa prekrvuje koža, svaly a mozog, do ktorých sa z nadobličiek takzvané bojové hormóny: adrenalín a kortizol. U každého pôsobí stres individuálne, takže na jeho odbúranie musíte zistiť, čo presne ho u vás vyvoláva. Najčastejšie sa vyskytujú osobné problémy ako subjektívny postoj ku kritike, nedochvíľnosti, odkladaní riešenia problémov, neschopnosti povedať nie, problémy v rodine alebo s partnerom.

Vtedy je dobré vytýčiť si priority a časový harmonogram, ktorý vám uľahčí zvládať všetky povinnosti v práci a zároveň sa sústrediť osobný život. Stres zvonka vzniká pôsobením trvalého návalu podnetov, ktorému ste dennodenne vystavená. Dôležité je získať odstup a nový zvyk vedomých odpočinkových a relaxačných fáz, ktoré môžete praktizovať práve cez víkend, kedy máte viac času na seba. Naučte sa odplavovať stres športom, ktorým dosiahnete telesnú harmóniu, upokojíte a posilníte nervy. Neodmysliteľnou súčasťou každého antistresového programu je nájsť duševnú rovnováhu, ktorú získate meditovaním. Nejde o žiadne seansy ani modlitby, ale aspoň o štvrťhodinku optimistického snívania, kde nebudete fantázii a predstavám klásť žiadne medze. Oddych a načerpávanie pozitívnej energie vedie k ľahšiemu riešeniu ťažkostí a k uvedomeniu si vlastných potrieb. Pritom platí: robte to, čo vás naozaj baví a aspoň cez víkend zacieľte na vyrovnanosť.

Share.

About Author

Leave A Reply